Rbi Master Cirkulär On Forex Handel(2)
Home gt Reserve Bank of India Riktlinjer för Forex Liberalized Remittance Scheme (uppdaterad till 17 september 2010) Indiens Reserve Bank hade meddelat ett Liberalized Remittance Scheme (Scheme) i februari 2004 som ett steg mot ytterligare förenkling och liberalisering av utländska Utbytesfaciliteter tillgängliga för invånare. Enligt ordningen kan bosatta personer uppgå till 200 000 USD per budgetår för eventuella tillåtna kapital - och löpande transaktioner eller en kombination av båda. Schemat var operativiserat vide A. P. (DIR-serien) cirkulär nr 64 daterad den 4 februari 2004. Q.1. Vad är det Liberalized Remittance Scheme på USD 200,000 Ans. Enligt det Liberalized Remittance Scheme får alla bosatta individer, inklusive minderåriga, fritt uppgå till 200 000 USD per räkenskapsår (april mars) för eventuella löpande transaktioner eller kapitaltransaktioner eller en kombination av båda. Q.2. Vänligen ge en illustrativ lista över transaktioner med kapitalkonton som tillåts enligt systemet. Ans. . Inom ramen för systemet kan fast bosatta personer förvärva och inneha fast egendom eller aktier eller skuldinstrument eller andra tillgångar utanför Indien, utan föregående godkännande av reservbanken. Personer kan också öppna, behålla och hålla utländska valutakonton hos banker utanför Indien för att genomföra transaktioner som är tillåtna enligt systemet. Q. 3. Vilka är de förbjudna föremålen under Scheme Ans. Återbetalningsfaciliteten enligt Scheme är inte tillgänglig för följande: i) Återbetalning för något syfte som är specifikt förbjudet enligt Schema I (som inköp av lotteri-biljetter, insatsvaror, förbjudna tidskrifter etc.) eller något föremål som är begränsat enligt Schema II för Foreign Exchange Management (Current Account Transactions) Regler, 2000 ii) Ersättning från Indien för marginaler eller marginalanrop till utländska börser utomlands motpart iii) Avgifter för köp av FCCB utgivna av indiska företag på den utländska sekundärmarknaden iv) Remittering för handel i utländsk valuta utomlands v) Återbetalning av bosatt person för inrättande av ett bolag utomlands vi) Överföringar direkt eller indirekt till Bhutan, Nepal, Mauritius och Pakistan vii) Överföringar direkt eller indirekt till länder som identifierats av Financial Action Task Force (FATF) som icke-kooperativa länder och territorier, från tid till annan och viii) Överföringar direkt eller indirekt till dessa personer och enheter identifierar d som utgör en väsentlig risk för att begå terroristhandlingar, som rådgivits separat av reservbanken till bankerna. Q.4. Huruvida LRS-anläggningen är förutom befintliga anläggningar som beskrivs i Schema III under remitteringar Ans. Anläggningen enligt Scheme är förutom de som redan är tillgängliga för privatresor, affärsresor, studier, medicinsk behandling etc. som beskrivs i Schema III i Regler för valutahantering (Current Account Transactions), 2000. Schemat kan också användas för dessa ändamål. Överföringar för gåva och donation kan emellertid inte göras separat och måste endast göras under schemat. Följaktligen kan bosatta individer betala för gåvor och donationer upp till 200 000 USD per budgetår enligt systemet. Q. 5. Är bosatta individer enligt detta system skyldiga att repatriera den upplupna ränteutdelningen på inlåningsinvesteringar i utlandet, utöver huvudbeloppet Ans. De inhemska enskilda investerarna kan behålla och återinvestera de intäkter som uppnåtts på investeringar som gjorts enligt systemet. Invånarna är inte skyldiga att repatriera de medel eller inkomst som genereras av investeringar som gjorts inom ramen för systemet. Q.6. Är överföringar enligt ordningen på bruttobasis eller nettobaserat (efter hemtransport från utlandet) Ans. Återbetalning enligt detta system är brutto. Q. 7. Kan överföringar under anläggningen konsolideras avseende familjemedlemmar Ans. Återbetalningar under anläggningen kan konsolideras med avseende på familjemedlemmar som omfattas av de enskilda familjemedlemmar som följer villkoren i ordningen. Q. 8. Kan man använda Schemat för inköp av konstföremål (målningar etc.), antingen direkt eller via auktionshus Ans. Återbetalningar inom ramen för systemet kan användas för inköp av föremål för konst, under förutsättning att den indiska regeringens existerande utrikeshandelspolitik och övriga tillämpliga lagar överensstämmer. Q.9. Behövs den AD att kontrollera om det är tillåtet att överföra pengar på grund av transaktionens karaktär eller låta det vara baserat på remitteringsdeklaration Ans. AD kommer att styras av transaktionens karaktär som deklarerat av avsändaren och kommer att intyga att betalningen överensstämmer med instruktionerna från Reserve Bank, i detta avseende från tid till annan. Q.10. Kan betalning ske enligt detta system för förvärv av ESOPs Ans. Schemat kan också användas för överföring av medel för förvärv av ESOP. Q.11. Är detta system förutom förvärv av ESOPs kopplade till ADRGDR (dvs USD 50 000 - för ett block med 5 kalenderår) Ans. Överföringen inom ramen för systemet är förutom förvärv av ESOPs kopplade till ADRGDR. Fråga 12. Är detta schema utöver förvärv av kvalifikationsaktier (dvs. 20 000 USD eller 1 av det utländska bolagets inbetalda kapital, vilket är lägre) Ans. Överföringen enligt Scheme är förutom förvärv av kvalifikationsaktier. Q.13. Kan en hemvist individ investera i andelar av fonder, riskkapitalfonder, obestämda värdepapper, skuldebrev mm enligt detta ansökning Ans. En invånare kan investera i andelar av fonder, riskkapitalfonder, obestämda värdepapper, skuldebrev mm enligt detta system. Vidare kan den invånare investera i sådana värdepapper genom det bankkonto som öppnats utomlands för syftet enligt systemet. Q.14. Kan en person, som har utnyttjat ett lån utomlands, medan han inte är bosatt, kan återbetala detsamma vid återvändande till Indien, enligt detta schema som hemvist Ans. Detta är tillåtet. Q. 15. Är det obligatoriskt för bosatta individer att ha PAN-nummer för att skicka utbetalningar enligt Scheme Ans. Det är obligatoriskt att få PAN-nummer att göra överföringar enligt systemet. Q. 16. Om en invånare begär en utbetalning genom utfärdande av ett utkast till efterfrågan (antingen i eget namn eller i mottagarens namn som han avser att genomföra de tillåtna transaktionerna) vid tidpunkten för hans privata besök utomlands, huruvida remittanten kan påverka en sådan utbetalning mot självdeklaration Ans. Sådan utbetalning i form av ett DD kan ske mot deklaration av den inhemska individen i det format som föreskrivs i Schema. Q. 17. Finns det några begränsningar för frekvensen av betalningen Ans. Det finns ingen begränsning på frekvensen. Den totala summan av utländsk valuta som köpts från eller återbetalas via alla källor i Indien under ett räkenskapsår ska dock ligga inom den sammanlagda gränsen på 200 000 USD. Q.18. Vilka krav ska uppfyllas av avsändaren Ans. Individen måste utse en filial av en AD, genom vilken alla betalningar inom ramen för systemet kommer att göras. Sökandena borde ha hållit bankkontot hos banken under minst ett år före betalningen. Om den sökande som vill göra överföringen är en ny kund hos banken, bör auktoriserade återförsäljare utföra noggrann omhu vid öppnandet, driften och underhållet av kontot. Vidare borde den sökande få bankdeklaration för det föregående året från sökanden att försäkra sig om källan av medel. Om ett sådant kontoutdrag inte är tillgängligt kan kopior av den senaste inkomstskattebedömningsordern eller avkastningen som lämnats in av sökanden erhållas. Han måste lämna in en ansökningsomgång i det angivna formatet avseende syftet med överföringen och förklara att fonderna tillhör honom och inte kommer att användas för de ändamål som är förbjudna eller reglerade inom ramen för systemet. Q. 19. Kan en person, som har repatrierat det belopp som remitterats under budgetåret, utnyttja anläggningen igen Ans. När en överföring har gjorts för ett belopp på upp till 200 000 USD under räkenskapsåret. Han skulle inte vara berättigad att göra några ytterligare överföringar enligt detta system, även om intäkterna från investeringarna har återförts till landet. Q.20. Kan överföringar endast göras i amerikanska dollar Ans. Överföringarna kan göras i någon fritt konvertibel utländsk valuta motsvarande 200 000 USD under ett räkenskapsår. Q. 21. Tidigare bosatta personer kunde investera i utländska bolag noterade på en erkänd börs utomlands och som har en aktieinnehav på minst 10 procent i ett indiskt bolag noterat på en erkänd börs i Indien. Finns detta tillstånd fortfarande Ans. Investeringar av invånare i utomeuropeiska bolag omfattas av systemet med 200 000 USD. Kravet på 10 procent ömsesidigt aktieinnehav i de börsnoterade indiska företagen av sådana utomeuropeiska bolag har sedan dispenserats. Riktlinjer för finansiella intermediärer Q. 22. Förmedlarna förväntas söka specifikt godkännande för att göra utländska investeringar tillgängliga för kunder Ans. Banker, inklusive de som inte har operativ närvaro i Indien, är skyldiga att få förhandsgodkännande från Department of Banking Operations and Development, Central Office, Indiens Reserve Bank, Central Office Building, Shahid Bhagat Singh Marg, Mumbai, för att begära inlåning för sina utländska utländska filialer eller för att fungera som agenter för utländska fonder eller något annat utländskt finansiellt företag. Q.23. Finns det några begränsningar av typen av skuld eller eget kapitalinstrument kan en individ investera i Ans. Inga betyg eller riktlinjer har ordinerats enligt Liberalized Remittance Scheme. Den enskilda investeraren förväntas emellertid utöva noggrann noggrannhet medan man fattar beslut om investeringarna inom ramen för systemet. Q. 24. Om kreditfaciliteter i indiska rupier eller utländsk valuta skulle vara tillåten mot säkerhet för sådana inlåning Ans. Nej. Systemet avser inte förlängning av kreditfacilitet mot depositionernas säkerhet. Vidare bör bankerna inte förlänga någon form av kreditfaciliteter till invånare för att underlätta utbetalningar inom ramen för systemet. Q. 25. Kan bankirer öppna valutakonton i Indien för boende inom Scheme Ans. Nej. Banker i Indien kan inte öppna valutakonton i Indien för boende inom ramen för systemet. Q. 26. Kan en Offshore Banking Unit (OBU) i Indien behandlas i nivå med en gren av banken utanför Indien i syfte att öppna utländska valutakonton av invånare under Scheme Ans. Nej. För syftet med systemet är en OBU i Indien inte behandlad som en utländsk filial av en bank i Indien. För ytterligare information, kontakta någon bank som är auktoriserad att handla i utländsk valuta eller kontakta regionala kontor i utrikesdepartementet för reservbanken. Vänligen dela den här artikeln med dina Facebook-vänner: Avdelning - I: Utländska direktinvesteringar 1. Utländska direktinvesteringar i Indien Utländska direktinvesteringar i Indien är: Genomförs i enlighet med FDI-politiken som formuleras och meddelas av Indiens regering . Institutionen för industripolitik och marknadsföring, handels - och industriministeriet, indiens regering utfärdar en ldquoConsolidated FDI-politik cirkulär rdquo på årsbasis den 31 mars varje år (sedan 2010) som utarbetar politiken och processen med avseende på FDI i Indien . Den senaste ldquoConsolidated FDI Policy Circularrdquo daterad den 17 april 2014 är tillgänglig i det offentliga området och kan laddas ned från webbplatsen för handels - och industriministeriet, Institutionen för industripolitik och Promotion ndash dipp. nic. inEnglishPoliciesFDICircular2014.pdf reglerad av bestämmelserna i Foreign Exchange Management Act (FEMA), 1999. FEMA-förordningar som bland annat föreskriver investeringsformen, dvs emission eller förvärv av aktier konvertibla skuldebrev och preferensaktier, sätt för mottagande av medel, riktlinjer för prissättning och rapportering av investeringarna till reserven Bank. Reservbanken har utfärdat anmälan nr FEMA 20 2000-RB daterad 3 maj 2000 som innehåller förordningarna i detta hänseende. Denna anmälan har ändrats från tid till annan. 2. Åtkomstvägar för investeringar i Indien Enligt Foreign Direct Investments (FDI) kan investeringar ske i aktier, obligatoriska och fullt konvertibla skuldebrev och obligatoriskt och fullt konvertibla preferensaktier 1 av ett indiskt bolag av utländska medborgare genom två rutter: Automatisk rutt: Under den automatiska vägen kräver inte den utländska investeraren eller det indiska företaget något godkännande från reservbanken eller regeringen i Indien för investeringen. Regeringsväg: Under regeringens rutt bör den utländska investeraren eller det indiska företaget få föregående godkännande av indiens regering (FIPB), avdelningen för ekonomiska frågor (DEA), finansministeriet eller avdelningen för industripolitik Promotion, beroende på vad som är fallet) för investeringen. 3. Stödberättigande för investeringar i Indien En person som är bosatt utanför Indien 2 eller ett företag som är etablerat utanför Indien, kan investera i Indien, med förbehåll för Indiens regeringens investeringspolitik. En person som är en medborgare i Bangladesh eller ett företag som är inlett i Bangladesh kan investera i Indien enligt FDI-systemet, med FIPB: s tidigare godkännande. Vidare kan en person som är en medborgare i Pakistan eller ett företag som är inblandat i Pakistan, med föregående godkännande från FIPB, investera i ett indiskt företag inom ramen för FDI-systemet, med förbehåll för de förbud som gäller för alla utländska investerare och det indiska företaget , som får sådana utländska direktinvesteringar, borde inte vara engagerade i sektorer som rör försvars-, rymd - och atomkraft. NRI, bosatta i Nepal och Bhutan samt medborgare i Nepal och Bhutan, får investera i aktier och konvertibla skuldebrev från indiska företag inom ramen för FDI-systemet på repatrieringsbasis, under förutsättning att beloppet för ersättning för sådana investeringar endast skall betalas genom intern överföring i fri utländsk valuta via normala bankkanaler. Utomeuropeiska företagsorgan (OCB) har avkänts som en klass av investerare i Indien med verkan från och med den 16 september 2003. Även om OCB-bolag som är inkorporerade utanför Indien och inte är utsatta för reservbanken kan göra nya investeringar enligt FDI Schema som inbyggda icke-hemmahörande enheter, med Indiens regeringas förhandsgodkännande, om investeringen sker via regeringens rutt och med föregående godkännande från reservbanken om investeringen sker via den automatiska vägen. Men innan en ny FDI görs enligt FDI-systemet bör en tidigare OCB genom sin AD-bank ta en enstaka certifiering från RBI att den inte finns i den negativa listan som upprätthålls hos Indiens Reserve Bank. AD ska också se till att OCB inte behåller något annat konto än NRO-löpande konto i enlighet med instruktionerna enligt AP (DIR Series) Circular No. 14 av den 16 september 2003. Vidare bör detta NRO-konto inte användas för några färska Investeringar i Indien. Eventuell ny begäran om öppnande av NRO-löpande konto för avveckling av tidigare investeringar som hölls på icke-repatrieringsbasis bör vidarebefordras av AD-banken till utrikesdepartementet, Indiens Reserve, Central Office, Mumbai. Däremot bör AD-adresser inte stänga andra kategorier av konton (NRE FCNR NRO) för OCB som ligger i Negativa listan över Indiens Reservbank. Dessa konton ska bibehållas av respektive AD-banker i den frusna statusen. 4. Typ av instrument i) Indiska företag kan utfärda aktier, fullt och obligatoriskt konvertibla skuldebrev, fullt och obligatoriskt konvertibla preferensaktier och teckningsoptioner, med förbehåll för prissättningslinjerna värderingsnormer och rapporteringskrav bland andra krav enligt FEMA Regulations. ii) Vad beträffar förlagslån skulle endast de som helt och fullt är konvertibla till eget kapital inom en viss tid beräknas som en del av kapitalet enligt FDI-policyen. iii) Före den 30 december 2013 skulle emissionen av andra typer av preferensaktier som icke konvertibla, eventuellt konvertibla eller delvis konvertibla, överensstämma med riktlinjerna för externa kommersiella lån (ECB). Från och med den 30 december 2013 har det beslutats att valfrihetsklausuler i fortsättningen kan tillåtas i aktier och obligatoriskt och obligatoriskt konvertibla preferensaktier som ska utfärdas till en person bosatt utanför Indien enligt Foreign Direct Investment (FDI). Optionsklausulen kommer att kräva återköp av värdepapper från investeraren till det prisvärde som fastställts vid tidpunkten för utnyttjandet av optionaliteten för att göra det möjligt för investeraren att gå ut utan säker försäkring. Tillhandahållande av valfrihetsklausul ska vara underställd följande villkor: a) Det finns en lägsta inlåningsperiod om ett år eller en minimibelastningstid enligt vad som föreskrivs i FDI-förordningarna, beroende på vilket som är högre (t. ex. försvars - och byggnadsutvecklingssektorn där inlåningsperioden på tre år har ordinerats). Inlåningsperioden ska träda i kraft från dagen för tilldelning av sådana aktier eller konvertibla skuldebrev eller som föreskrivs för försvar och byggnadsutvecklingssektorer mm i bilaga B till schema 1 i anmälan nr FEMA. 20 som ändrat från tid till annan b) Efter inlåningsperioden, enligt vad som är tillämpligt ovan, ska den utländska investeraren som utnyttjar optionsrätt vara berättigad att lämna ut utan försäkrad avkastning, enligt följande: i) Om ett börsnoterat bolag , Ska den utländska investeraren vara berättigad att utträda till marknadspriset på de erkända börserna. Ii) Om det är onoterat bolag, den 3 juli 2014 den investerare som inte är hemmahörande skall vara berättigad att lämna ut investeringen i kapitalandelar i det investee bolaget till ett pris enligt någon internationellt accepterad prissättningsmetod på armrsquos längdbasis, vederbörligen certifierad av en Chartered Accountant eller en SEBI-registrerad Merchant Banker. Principen är att den utländska investeraren inte garanteras något försäkrat utgångspris vid tidpunkten för upprättandet av sådana investeringar och ska utgå till det rimliga priset som beräknats enligt ovan vid utträde, med förbehåll för inlåningsperiodskravet, som tillämpligt. 4 Ett indiskt bolag som registrerar sig i sina böcker skall överlåta sina aktier eller konvertibla skuldebrev genom försäljning från en hemvist till en utländsk medborgare och en hemvist till en hemvist, i sin balansräkning för budgetåret, i som transaktionen ägde rum, detaljer om värdering av aktier eller konvertibla skuldebrev, prissättningsmetoden som antagits för samma sak samt den byrå som har givit uppgift om värderingen. Delvis betalade aktierelaterade aktier Med effektformulär den 8 juli 2014 har delbetalade instrument också aktiverats som FDI-kompatibla instrument under förutsättning att prissättningen av de delbetalade aktierna ska fastställas före och 25 av det totala beloppet (inklusive premie, om eventuellt), ska också tas emot förskott Balansen mot fullt utbetalda aktier ska tas emot inom 12 månader. Tidsperioden för mottagande av balansvederlaget inom 12 månader ska inte insisteras på varemängden överstiger Rupees femhundra crore och emittenten överensstämmer med SEBI: s förordning 17 (ICDR). Förordningar om övervakning byrå. På samma sätt, vid ett onoterat indiskt bolag, kan balansbeloppet erhållas efter 12 månader där emissionsstorleken överstiger Rupees femhundra crores. Investeringsbolaget ska dock utse ett övervakningsorgan på samma sätt som krävs för ett börsnoterat indiskt företag enligt SEBI (ICDR) förordningarna. Ett sådant övervakningsorgan (AD-kategori -1-bank) ska rapportera till det investee bolaget enligt vad som föreskrivs i SEBI-föreskrifterna, ibid, för de börsnoterade bolagen. Prissättningen av teckningsoptionerna och priskonverteringsformeln skall fastställas i förskott och 25 av ersättningsbeloppet ska också erhållas i förskott. Balansräkningen mot fullt utbetalda aktier ska tas emot inom en period av 18 månader. Priset vid omräkningstidpunkten bör under inga omständigheter vara lägre än det verkliga värdet som utarbetats vid tidpunkten för utfärdandet av sådana teckningsoptioner i enlighet med med de befintliga FEMA-föreskrifterna och prisriktlinjerna som RBI bestämmer från tid till annan. Investee-bolaget ska således vara berett att ta emot mer än det förhandlade priset. Ytterligare villkor för emission av delbetalade aktier och teckningsoptioner a) Det indiska bolaget vars verksamhetssektor faller under statens väg skulle kräva ett tidigare godkännande av Foreign Investment Promotion Board (FIPB), Indiens regering för utfärdande av delbetalade aktier. B) Förlusten av det belopp som betalats i förskott vid utebliven betalning av samtalspengar ska vara i enlighet med aktiebolagslagen, 2013 och bestämmelserna om inkomstskatt, i tillämpliga fall. C) Bolaget skall emittera delbetalade aktier eller teckningsoptioner se till att sektorkapaciteten inte bryts trots att aktierna är fullt inbetalda eller teckningsoptioner omvandlas till fullt betalda aktier. Likaså ska de utländska investerare som förvärvar delbetalade aktier eller konvertibler eller teckningsoptioner se till att sektorkapaciteten inte bryts trots att aktierna är fullt inbetalda eller teckningsoptioner omvandlas till fullt betalda aktier. d) Uppskjuten betalning av ersättningsbelopp eller underskott som mottar ersättningsbelopp enligt gällande prissättningsriktlinjer från utländska investerare kommer inte att omfattas av dessa riktlinjer för att behandlas som teckning på delbetalade aktier och teckningsoptioner. Investee-bolaget enligt dessa riktlinjer för emissionstransaktioner av delbetalade aktierättare ska således kräva att de uppfyller kraven enligt aktiebolagslagen 2013 för utfärdande av delbetalade aktier och teckningsoptioner. 5. Prissättning riktlinjer bull Nyemission av aktier: Pris på färskt aktier utgivna till personer bosatta utanför Indien enligt FDI-systemet ska vara: på grundval av SEBI riktlinjer för börsnoterade bolag. inte mindre än det verkliga värdet av aktier som bestäms av en SEBI-registrerad handelsbank eller en stadgad revisor enligt någon internationellt accepterad prissättningsmetod på långsiktig basis. Riktlinjerna för prissättning enligt ovan är föremål för riktlinjer för prissättning som anges i punkten ovan, för utträde från FDI med optionsklausuler av utländsk investerare. Ovannämnda riktlinjer för prissättning gäller även för emission av aktier mot betalning av engångsbelopp, tekniskt kännedom om hur royaltiesavgiften betalas för betalning eller omräkning av ECB till eget kapital eller kapitalisering av skulder för införlivandeskostnader (med förhandsgodkännande från regeringen). 5 Det klargörs att var den ansvarsskyldighet som företaget försöker omräknas i utländsk valuta, som i fallet med ECB, import av kapitalvaror etc. kommer det att vara möjligt för att tillämpa växelkursen som gällde vid avtalets datum Mellan de berörda parterna för en sådan omvandling. Reservbanken kommer inte att göra några invändningar om låntagaren önskar emittera egna aktier till ett rupeebelopp som är mindre än det som nämnts ovan genom ett ömsesidigt avtal med ECB-långivaren. Det kan noteras att verkligt värde på de aktieraktier som ska utfärdas ska utarbetas med hänvisning till datumet för konvertering endast. Det förtydligas vidare att principen om beräkning av INR-ekvivalent för en skuld i utländsk valuta som nämns i punkt 3 ovan ska gälla i tillämpliga delar. Till alla fall där ett indiskt bolags skuldförmåga, till exempel enhetsbelopp, etc., får omvandlas till aktier eller andra värdepapper som ska utfärdas till en utländsk medborgare under de villkor som anges i respektive förordningar. Om icke-hemvist (inklusive NRI) investerar i ett indiskt bolag i enlighet med aktiebolagslagen 1956 genom teckning av dess bolagsordning kan sådana investeringar ske till nominellt värde med förbehåll för att de är berättigade till Investera enligt FDI-systemet. Fördelad fördelning: Vid emission av aktier på förmånlig tilldelning ska emissionskursen inte vara lägre än det pris som gäller för överföring av aktier från hemvist till icke-hemvist. Emission av aktier från SEZs mot import av kapitalvaror: I detta fall måste aktievärderingen göras av en kommitté bestående av utvecklingskommissionär och lämpliga tulltjänstemän. Rättaktiga aktier: Priset på aktier som erbjuds av det indiska bolaget till rättighetsägare till icke-hemmahörande aktieägare ska vara: För aktier av ett bolag noterat på en erkänd börs i Indien till ett pris som fastställts av bolaget. När det gäller aktier i ett bolag som inte är noterade på en erkänd börs i Indien till ett pris som inte understiger det pris som erbjudandet riktigt sker till de inhemska aktieägarna. Förvärv överföring av befintliga aktier (privat arrangemang). Förvärvet av befintliga aktier från hemvist till icke-hemmahörande (dvs. inrätta en annan hemvist än annan extern OCB, utländsk medborgare, NRI, FII) skulle vara: a) förhandlat pris för aktier i bolag noterade på en erkänd Börsen i Indien som inte får vara lägre än det pris som företrädesemission kan tilldelas enligt SEBI-riktlinjerna, i förekommande fall, förutsatt att detsamma bestäms för den tid som anges i det, före det aktuella datumet, vilket skall vara Datum för köp eller försäljning av aktier. Priset per aktie som anlände till bör certifieras av en SEBI-registrerad Merchant Banker eller en Chartered Accountant. B) Förhandlat pris för aktier i bolag som inte är noterade på en erkänd börs i Indien, vilka inte får vara mindre än det verkliga värdet som utarbetats enligt någon internationellt accepterad prissättnings metod för värdering av aktier på lång sikt, vederbörligen certifierad av En Chartered Accountant eller en SEBI-registrerad Merchant Banker. Vidare ska överlåtelse av befintliga aktier av icke-hemvist (dvs. genom inbyggd icke-hemvist enhet, tidigare OCB, utländsk medborgare, NRI, FII) till Bosatt inte vara mer än det lägsta pris vid vilket överlåtelse av aktier kan ske från en bosatt till en icke-bosatt som anges ovan. Prissättningen av aktier Konvertibla skuldebrev Företrädesaktier bör beslutas fastställas i förskott vid tidpunkten för utfärdandet av instrumenten. Priset för de konvertibla instrumenten kan också vara en bestämd baserad på konverteringskonformen som måste fastställas fast förehand, men priset vid omvandlingstiden bör inte vara mindre än det verkliga värdet som utarbetats vid tidpunkten för utfärdandet av dessa Instrument, i enlighet med gällande FEMA föreskrifter. Riktlinjerna för prissättning enligt ovan är föremål för riktlinjer för prissättning som anges i punkten ovan, för utträde från FDI med alternativklausuler av utländsk investerare. 6. Betalningssätt Ett indiskt bolag som utfärdar aktier för konvertibla skuldebrev enligt FDI-ordningen till en person bosatt utanför Indien ska erhålla det belopp som krävs för att betala för sådana aktier konvertibla skuldebrev av: (i) inlåning via normala bankkanaler. (ii) debitering till NRE FCNR-konto hos en berörda person som upprätthålls med en AD-kategori I-bank (iii) Konvertering av royaltiesumma Teknisk information hur avgift som betalas för import av kapitalvaror genom enheter i SEZ eller omräkning av ECB ska behandlas som ersättning för emission av aktier. (iv) Omräkning av importkrediter före inkorporeringskostnader Aktieswap kan behandlas som ersättning för emission av aktier med FIPB: s godkännande. (V) debitering till icke-räntebärande Escrow-konto i indiska rupier i Indien som öppnas med godkännande från AD Category ndash I-banken och upprätthålls hos AD-kategori I-banken på uppdrag av invånare och utländska medborgare mot betalning av aktieinköp hänsyn. Om aktierna eller de konvertibla skuldebreven inte utfärdas inom 180 dagar från mottagandet av inlösen eller debiteringsdatum till NRE FCNR (B) Escrow-konto, skall beloppet av ersättning återbetalas. Vidare kan reservbanken på en ansökan som görs till den och av tillräckliga skäl tillåta ett indiskt bolag att återbetala tilldelade aktier för det belopp som erhållits mot säkerställande av säkerhet om sådant belopp är utestående efter 180 dagar från dagen för mottagande. 7. Utländska investeringsgränser, Förbjudna sektorer och investeringar i MSEs a) Utländska investeringsgränser Uppgifterna om den ingångsruta som är tillämplig och det högsta tillåtna utländska investeringsbranschen i ett indiskt bolag bestäms av den sektor där den är verksam. Uppgifterna om införselvägen som är tillämpliga tillsammans med sektorns täckning för utländska investeringar i olika sektorer finns i bilaga -1. B) Investeringar i Micro och Small Enterprise (MSE) Ett företag som räknas som Micro och Small Enterprise (MSE) (tidigare Small Scale Industrial Unit) när det gäller mikro, små och medelstora företag (MSMED) Act, 2006, inklusive En exportorienterad enhet eller en enhet i frihandelszon eller i exportbehandlingszon eller i en mjukvaruteknikspark eller i en teknikpark för elektronisk maskinvaru och som inte är engagerad i någon verksamhetssektor som nämns i bilaga 2 kan utfärda aktier eller konvertibla skuldebrev till en Person bosatt utanför Indien (annan än hemmahörande i Pakistan och bosatt i Bangladesh under godkännande), under förutsättning att de föreskrivna gränserna enligt FDI Policy, i enlighet med tillträdesrutterna och tillhandahållandet av utländsk direkt investeringspolitik, enligt anmälan av Handelsministeriet, Indiens regering, från tid till annan. Varje industriföretag, med eller utan FDI, som inte är en MSE, som har en industriell licens enligt bestämmelserna i Industry Act (1951) om tillverkning av varor som är reserverade för MSE-sektorn, kan utfärda aktier till personer bosatta utanför Indien ( Annat än en invånare i Pakistan och en hemvist i Bangladesh med förhandsgodkännande FIPB), i den utsträckning som 24 procent av sitt inbetalda kapital eller sektorkapital är det lägsta. Emission av aktier som överstiger 24 procent av det inbetalda kapitalet ska kräva ett tidigare godkännande av Indiens regeringens FIPB och ska överensstämma med villkoren för sådant godkännande. Vidare gäller, i enlighet med bestämmelserna i MSMED Act, (i) när det gäller de företag som bedriver tillverkning eller produktion av varor som avser någon industri som anges i det första schemat till lagen om industri och utveckling (1951), en Mikroföretag innebär att investeringen i anläggningar och maskiner inte överstiger tjugofem lakh rupees ett litet företag innebär där investeringen i anläggning och maskiner är mer än tjugofem lakh rupees men inte överstiger fem crore rupees (ii) i fallet med Företag som sysslar med att tillhandahålla eller tillhandahålla tjänster, ett mikroföretag betyder där investeringen i utrustning inte överstiger tio lakh rupier ett litet företag betyder där investeringen i utrustning är mer än tio lakh rupees men överstiger inte två crore rupees. C) Förbud mot utländska investeringar i Indien (i) Utländska investeringar i någon form är förbjudna i ett företag eller ett partnerskapsföretag eller en proprietär verksamhet eller någon enhet, oavsett om den är inbyggd eller ej (till exempel, Trusts) som är engagerad eller föreslår att engagera sig I följande aktiviteter 6: Affär av chitfond, eller Nidhi-företag, eller jordbruks - eller plantageverksamhet, eller fastighetsaffär eller byggande av gårdshus eller handel med överförbara utvecklingsrättigheter (TDR). Ii) Det förtydligas att ldquoreal estate businessrdquo innebär att handla i mark och fast egendom i syfte att tjäna vinst eller tjäna intäkter därifrån och omfattar inte utveckling av townships, byggande av bostadsområden, vägar eller broar, utbildningsinstitutioner, fritidsanläggningar , stads - och regional nivå infrastruktur, townships. Det förtydligas vidare att partnerskapsföretaget ägnar sig åt att ha investeringar enligt FEMA-föreskrifter får inte delta i utskriftsmediasektorn. Iii) Utöver ovanstående är utländska investeringar i form av direktinvesteringar också förbjudna inom vissa sektorer som (bilaga 2): a) Lotteribedrifter, inklusive statlig lotteri, online lotterier etc. b) Spel och Betting inklusive kasinon etc. c) Företag av Chit-fonder d) Nidhi-företag e) Handel i överlåtbara utvecklingsrättigheter (FDR) (f) Fastighetsaffär eller Byggande av gårdshus g) Tillverkning av cigarrer, kikor, cigariller och cigaretter, tobak eller tobaksersättning h) Verksamhetssektorer som inte är öppna för investeringar i den privata sektorn, t. ex. Atomenergi och järnvägstransporter (förutom mass Rapid Transport Systems). Obs! Utländsk teknik samarbete i vilken form som helst, inklusive licensiering för franchise, varumärke, varumärke, managementkontrakt är också förbjudet för Lottery Business and Gambling and Betting. 7 7A Group companyrsquo avser två eller flera företag som direkt eller indirekt är i stånd att: (i) utöva tjugosex procent eller mer av rösträtten i annat företag eller (ii) utse mer än femtio procent av styrelseledamöter i det andra företaget. 8. Modeller av investering enligt utländska direktinvesteringssystem Utländska direktinvesteringar i Indien kan göras genom följande sätt: 8. A. Utgivning av färska aktier av bolaget Ett indiskt bolag får utfärda nya aktier konvertibla skuldebrev enligt FDI-systemet till en person bosatt utanför Indien (som är berättigad till investeringar i Indien) under förutsättning att gällande FDI-policy och FEMA-förordningen följs. 8 B. Förvärv genom överföring av befintliga aktier av person bosatt i eller utanför Indien. Utländska investerare kan också investera i indiska företag genom att köpa förvärv av befintliga aktier från indiska aktieägare eller från andra utländska aktieägare. Allmänt tillstånd har beviljats icke-hemländernas NRI för förvärv av aktier genom överföring på följande sätt: 8 B. I Överföring av aktier av en person bosatt utanför Indien a. Ej bosatt i icke-bosatt (Försäljningsgåva): En person bosatt utanför Indien (annan än NRI och OCB) får överföra genom försäljning eller gåva, aktier eller konvertibla skuldebrev till någon person bosatt utanför Indien (inklusive NRI men exklusive OCB). Obs! Överföring av aktier från eller vid tidigare OCB skulle kräva ett tidigare godkännande från Indiens Reserve Bank. b. NRI till NRI (Försäljningsgåva): NRI kan överföra genom försäljning eller gåva till aktier eller konvertibla skuldebrev som innehas av dem till en annan NRI. c. Icke-bosatt boende (Försäljningsgåva): (i) Present: En person bosatt utanför Indien kan överföra säkerhet till en person bosatt i Indien som gåva. ii) Försäljning enligt privatavtal: Allmänt tillstånd är också tillgängligt för överföring av aktier konvertibla skuldebrev, genom försäljning enligt privat överenskommelse av en person bosatt utanför Indien till en person bosatt i Indien om överlåtelse av aktier är enligt SEBI-regler och där FEMA-prissättningsriktlinjerna inte uppfylls, med förbehåll för följande. Den ursprungliga och resulterande investeringen överensstämmer med de befintliga FDI-reglerna för FEMA. Prissättningen överensstämmer med relevanta SEBI-föreskrifter (t. ex. IPO, bokbyggnad, blockavtal, avnotering, utträde, öppen Erbjuda betydande förvärv SEBI (SAST) och återköp) och CA-certifikat så att överensstämmelse med relevanta SEBI-föreskrifter som anges ovan bifogas formuläret FC-TRS som ska arkiveras med AD-banken. Överensstämmelse med rapportering och andra riktlinjer som anges i bilaga 3. Anmärkning: Överföring av aktier från en icke bosatt till Bosatt annat än enligt SEBI-föreskrifterna och om FEMA-riktlinjerna för prissättning inte uppfylls skulle kräva att Indiska Reserve Banken godkände det. Iii) Försäljning av aktier konvertibla skuldebrev på börsen av person bosatt utanför Indien: En person bosatt utanför Indien kan sälja aktier och konvertibla skuldebrev från ett indiskt bolag på en erkänd fondbörs i Indien genom en börsmäklare som är registrerad på börs eller handelsbanken registrerad hos SEBI. AD-kategori ndashI Bank kan utfärda bankgaranti utan föregående godkännande av reservbanken på uppdrag av icke-hemvist förvärvande aktier eller konvertibla skuldebrev från ett indiskt bolag genom öppna erbjudanden delistingexit erbjudanden, förutsatt att 8: a) transaktionen överensstämmer med Bestämmelserna i Securities and Exchange Board of India (Väsentliga Förvärv av Aktier och Övertagande) SEBI (SAST) Förordningar b) Garantin från AD Category ndashI-banken omfattas av en motgaranti hos en bank med internationellt rykte. Det kan noteras att garantin ska vara giltig för en tjänstgöringstid med erbjudandeperioden enligt SEBI-föreskrifterna. Vid anrop av garantin krävs att AD-kategori-I-banken tillställer chefen för generaldirektören, utrikesdepartementet, Reserve Bank of India, Central Office, Mumbai 400001, en rapport om de omständigheter som ledde till påkallandet av garantin. 8.B. II Överföring av aktieromräknade skuldebrev från Innehavare till person Bosatt utanför Indien En person bosatt i Indien kan överföra genom försäljning, inneha konvertibla skuldebrev (inklusive överlåtelse av abonnentens aktier), av indiskt bolag enligt privat överenskommelse till en person bosatt utanför Indien, med förbehåll för följande alongwith prissättning, rapportering och andra riktlinjer som anges i bilaga 3. a) Om överlåtelse av aktier kräver FIPB: s förhandsgodkännande enligt befintlig FDI-policy, förutsatt att i) det erforderliga FIPB-godkännandet har erhållits och ii) överlåtelsen av aktie följer de prissättningsriktlinjer och dokumentationskrav som anges av Indiens Reserve Bank från tid till annan. b) där SEBI (SAST) riktlinjer är attraherade, under förutsättning att de följer riktlinjerna för prissättning och dokumentation som anges av Indiens Reserve Bank från tid till annan. c) där riktlinjerna för prissättning enligt FEMA 1999 inte uppfylls förutsatt att: i) FDI som följer erhåller överensstämmelse med gällande FDI-policy och FEMA-föreskrifter när det gäller sektorkapital, villkor (till exempel minimikapitalisering etc.), rapportering krav, dokumentation etc. ii) Prissättningen för transaktionen är förenlig med specificexplicit. Befintliga och relevanta SEBI-regler (t. ex. IPO, bokbyggnad, blockavtal, avnotering, öppet utträdesbud, väsentligt förvärvSEBI (SAST) och iii) CA-certifikat som innebär att överensstämmelse med relevanta SEBI-regler som angivits ovan bifogas Form FC - TRS att arkiveras med AD-banken. D) När det investerade bolaget är inom sektorn för finansiella tjänster, föreskrivs att i). 9 Från och med den 11 oktober 2103 har kravet på NoC (er) från respektive företagets regulatorregulatorer samt överlåtare och förvärvarenheter och arkivering av sådana NOC tillsammans med Form FC-TRS med AD-banken varit avstått från perspektivet av Foreign Exchange Management Act, 1999 och inga sådana NoC (s) måste arkiveras tillsammans med formuläret FC-TRS. Emellertid måste kravet på den iakttagande investeraren som föreskrivs av respektive finanssektorens regleringsmyndighet uppfylla kraven i fråga om krav på rättvisa skyldigheter 39. ii). FDI-politiken och FEMA-förordningarna när det gäller sektorkapital, villkor (till exempel minimikapitalisering etc.), rapporteringskrav, dokumentation etc. är uppfyllda. Obs! Ovannämnda allmänna tillstånd omfattar även överföring av en invånare till en icke-hemmahörande andel av konvertibla skuldebrev från ett indiskt bolag, som bedriver verksamhet som tidigare omfattas av regeringens rutt men som nu faller under reservbankens automatiska rutt, liksom Överföring av aktier av en utländsk medborgare till ett indiskt bolag enligt återköps - eller kapitalsänkningsplan för bolaget. Detta generella tillstånd skulle emellertid inte vara tillgängligt för ovanstående transaktioner om de inte uppfyller riktlinjerna för prissättning eller vid överföring av aktierobligationer i form av present från en Bosatt till en icke bosatt icke-bosatt indisk. 8.b. III Överlåtelse av Aktier av Innehavare som kräver regeringens godkännande Följande förekomster av överlåtelse av aktier från hemvist till utländska hemvist genom försäljning eller på annat sätt kräver tillstånd från regeringen: i) Överföring av aktier i företag som bedriver verksamhet inom FARBI strävar efter olaglig Forex och CFD trading Mumbai: RBI knäckt på valutahandelshandel från indianer genom online-handelswebbplatser och bad bankerna rapportera om sådana överföringar till regulatorn. Marketcalls hade redan ett tidigare inlägg på lagenligheten av International Forex Trading och CFD Trading i Indien. I ett cirkulär utfärdat sent på tisdag frågade Indiens Reserve Bank (RBI) bankerna att ge kunderna råd att inte göra valutahandel på utländska webbplatser som erbjuder valutakontrakt genom att acceptera marginaler genom kreditkort och online-överföringsmekanismer. The RBI also asked banks to close the credit card or online bank account of a customer that is found to be in violation of the rule. Here is the link to RBI circular on Overseas forex trading through electronic internet trading portals The rupee has been hard hit in this summer8217s rout of emerging currencies, losing around 20 per cent of its value against the dollar at one point, and significantly increasing the burden of Indian companies8217 dollar debt. The central bank has been trying to curb the offshore rupee market by asking banks to cut down on overnight positions as well as asking foreign institutional investors to produce documentation from clients in order to hedge their currency risk in the onshore forward markets. Relaterade läsningar och observationer Om Rajandran Rajandran är en fulltidshandlare och grundare av Marketcalls, mycket intresserad av att bygga timing modeller, algos. Diskretionära handelskoncept och Trading Sentimental analysis. Han instruerar nu användare över hela världen, från erfarna handlare, professionella handlare till enskilda handlare. Rajandran deltog i college i Chennai där han fick en BE i elektronik och kommunikation. Rajandran har en bred förståelse för handel med mjukvaror som Amibroker, Ninjatrader, Esignal, Metastock, Motivewave, Market Analyst (Optuma), Metatrader, Tradingivew, Python och förstår individuella behov hos näringsidkare och investerare som använder ett brett spektrum av metoder. Gr88 work from RBI, if it will followed properly. This is a very stupid move. Our country imposes unnecessary restrictions on free movement of capital and the free market at every turn. So much for living in a free land. Here we have citizens applauding such moves as well. What if a trader makes money in the forex market. Does it not help our revenue Are you going to just ban imports to 8220boost8221 our currency If we8217re going to be a mature economy that plays a role in the global economy, we need to embrace free trade. Almost every country in the world allows forex (other some really useless countries). India has a GDP that8217s in the top 10 and we8217re still being protectionist like we8217re in the 19508217s. What if someone is already transferred, if they want to stop and how do they get it back into their bank credit card account You can to withdraw the money back to your account. No other faster process i guess. I have an account with iForex, What will happen to that Will I get back my money in the account Its better to withdraw money from your account before banks gonna implement the RBI guidelines. Why the hell govt. only tries to ban this particular trading to save rupee, a lot of useless policies are there and foreign products sold in India are the biggest reason for the depreciation of the rupee. why not work on that. Why Govt. don8217t take some positive steps and procedures to allow forex trading, when almost whole world is trading it. Govt. could allow offshore brokers to work in India under the guidelines of RBI and SEBI and taking deposits in rupee, they can work like offshore companies are working here paying tax to the government. or they can allow Indian brokers to do the same. Our govt. just look for excuses not for solutions Suds, the reason is simple, you are not involving govt in these type of transactions, so all the profit ( if you are making ) goes to you and govt gets nothing. Similarly all foreign goods being sold out in India are being taxed heavily. Arvind Balasubramaniam says Not if they legalize it as short term capital gains. Govt gets a cut and everyone is happy. Do you think people care less about losing THEIR OWN money than the govt of India Lol, RBI is stupid. manjunath joshi says Guys if you want to trade in forex just do it I am trading in it successfully for 4 years now I finally quit my stupid day job, if you are a day trader you just cant trade in Indian markets there is no volatility and movement in prices in any of the instruments listed in NSE if you want to make a decent amount of money you have to invest a lot and the returns are not that high, if you keep following all the rules that the governments set you will get nowhere in life the govt wants you to be poor so that you can vote them back to power thats why they formulate these stupid rules which makes no sense at all and the politicians take all your taxes and put them in their pocket, its time you think about yourself because if you think that the govt will improve your situation then best of Luck. Its absolutely fine, im trading in forex from last 5 years and have earned almost 1000000.Without a single problem. but i recommand to use skrill for both deposists and withdrawals. but also be wise to pay out your taxes regularly and wisely reply to the source of the income Never delay the tax, and its depends on your skills and talent how you show out your source of income while filing incometax returns Required US Government Disclaimer CTFC Rule 4.41 Futures trading contains substantial risk and is not suitable for every investor. En investerare kan eventuellt förlora hela eller mer än den ursprungliga investeringen. Riskkapital är pengar som kan gå vilse utan att äventyra den ekonomiska säkerheten eller livsstilen. Beakta endast riskkapital som ska användas för handel och endast de som har tillräckligt med riskkapital bör överväga att handla. Tidigare resultat är inte nödvändigtvis en indikation på framtida resultat. CTFC-regel 4.41 HYPOTETISKA ELLER SIMULERADE RESULTATRESULTAT HAR SÄRSKILDA BEGRÄNSNINGAR. I likhet med en verklig prestationsrekord, representerar SIMULERADE RESULTAT INTE VERKLIGT HANDEL. Också eftersom handelarna inte har genomförts kan resultaten ha underförstått för konsekvenserna, om några av vissa marknadsfaktorer, såsom likviditet. SIMULERADE HANDELSPROGRAMMER I ALLMÄNT ÄR ÄVEN FAKTISKT ATT DE DESIGNERAS MED FÖRDELNINGEN AV HINDSIGHT. INGEN REPRESENTATION GÖRAS ATT ANTAL KONKURRERAR ELLER ÄR LIKTIGT FÖR ATT FÖRVÄNDA RESULTAT ELLER TABELL SOM LIKNAR TILL DE VISADE. Alla affärer, mönster, diagram, system etc. som diskuteras på denna webbplats eller annonsering är endast illustrativa och inte tolkas som specifika rådgivande rekommendationer. Alla idéer och material som presenteras här är endast avsedda för information och utbildning. Inget system eller handelsmetodik har någonsin utvecklats som kan garantera vinster eller förhindra förluster. De vittnesmål och exempel som används här är exceptionella resultat som inte gäller genomsnittliga personer och är inte avsedda att representera eller garantera att någon kommer att uppnå samma eller liknande resultat. Handlar placerade på Trend Methods-systemets tillförlitlighet tas på egen risk för eget konto. Detta är inte ett erbjudande att köpa eller sälja framtidsintressen. Upphovsrätt 2015 Marketcalls Financial Services Pvt Ltd mitten Alla rättigheter reserverade mitten och vår webbplatskarta Alla logotyper är varumärken som tillhör deras respekterande ägare. Data och information tillhandahålls endast i informationssyfte och är inte avsedda för handelsändamål. Neither marketcalls. in website nor any of its promoters shall be liable for any errors or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon. RBI warns against illegal forex trading on internet The Reserve Bank of India (RBI) has cautioned Indian investors and banks against illegal overseas foreign exchange trading through internet and electronic trading portals which offer guaranteed high returns. Det har observerats att utländsk valutahandel har introducerats på ett antal internetelektroniska handelsportaler som lockar invånarna med erbjudanden av garanterad hög avkastning baserat på sådan valutahandel. Annonserna från dessa internetonline portaler uppmanar människor att handla i forex genom att betala det initiala investeringsbeloppet i indiska rupier, sade RBI i ett cirkulär. Enligt RBI har vissa företag enligt uppgift engagerade agenter som personligen kontaktar människor för att genomföra valutahandelssystem och locka dem med löften om oproportionerlig orimlig avkastning. Det mesta av valutahandeln genom dessa portaler görs på marginell basis med stor hävstångseffekt eller på investeringsbas, där avkastningen baseras på valutahandel. Allmänheten blir ombedd att göra marginalbetalningar för sådana online-valutahandelstransaktioner genom kreditkortsdepositioner i olika konton som upprätthålls hos banker i Indien. Det observeras också att konton öppnas i namnet på individer eller proprietära problem i olika bankkontor för att samla marginalpengarna, investeringspengar mm, sa RBI. Banker rekommenderas att utöva försiktighet och vara extra vaksam när det gäller sådana transaktioner, varnade RBI. Det klargörs att en person bosatt i Indien som samlar in och verkställer sådana betalningar direkt indirekt utanför Indien skulle göra sig själv skyldig att fortsätta med i strid med FEMA, 1999 förutom att han är ansvarig för överträdelser av bestämmelser som gäller kännedom om dina kunders (KYC) normer och Anti penningtvätt (AML) standarder, sa det. RBI klargjorde att en person bosatt i Indien kan ingå valutaterminer eller valutaoptioner på en börs som är redovisad enligt avsnitt 4 i lagen om värdepappersavtal (1956), för att säkra en exponering mot risk eller på annat sätt, med förbehåll för sådana villkor och Villkor som kan anges i instruktioner utfärdade av RBI från tid till annan.
Comments
Post a Comment